Dapatkan berita-berita terkini dan kisah-kisah menarik semasa di dalam dan luar negara hanya di borak-kedai-kopi.blogspot.com : For News in English please visit our Google+ page at https://plus.google.com/+BorakKedaiKopiBlogspot1

Saturday, November 1, 2014

Ketam gergasi di persisiran pantai Britain?

Giant crab spotted at Kent docks Whitstable
Pandangan dari udara, benar atau satu tipu helah yang bijak?

Orang ramai telah berbondong-bondong ke laman web untuk menilai sendiri sama ada gambar ini menunjukkan krustasea yang besar di dalam air cetek di muara pelabuhan di Kent atau hanya sebuah penipuan yang rumit.




Quinton Winter, yang menyusun penampakan aneh dan menyeramkan untuk laman web Aneh Whitstable beliau, pada awalnya menyangka gambar yang dihantar kepadanya oleh pengikut yang menunjukkan pembentukan pasir luar biasa dalam bentuk ketam tetapi kini yakin itu adalah raksasa sebenarnya dari dalam lautan.

Beliau percaya telah  melihat raksasa itu bersembunyi dekat dengan pantai apabila dia membawa anaknya menagkap ketam pada  musim panas lalu di pelabuhan di Whitstable, yang terkenal dengan tiram.

Is this a giant rab basking in the sunshine in Kent
Photo udara dari jarak yang dekat

Dia berkata: "Pada mulanya saya hanya melihat beberapa gerakan perlahan, maka apabila ia timbul dari air yang saya fikir, 'pelik, mungkin ia hanya kayu buruk yang hanyut'.

"Namun apabila nampak ada seperti mata pada 'kayu' tersebut, dan gerakan berputar liar , ia jelas merupakan ketam besar dengan sepit yang boleh menghancurkan segalanya.

"Sebelum kejadian ini saya fikir foto udara menunjukkan tebing pasir berbentuk aneh. Sekarang saya lebih tahu. "

Gambar  menunjukkan ketam yang boleh dimakan, dengan nama saintifiknya Canser Pagurus, spesies yang biasa terdapat di dalam air tetapi di Britain yang biasanya boleh membesar  sehingga 10 inci, seberat enam kilogram.

Spesis ketam terbesar yang diketahui adalah ketam labah-labah Jepun, dengan ukuran lebih daripada 12 kaki.

0 comments: