Dapatkan berita-berita terkini dan kisah-kisah menarik semasa di dalam dan luar negara hanya di borak-kedai-kopi.blogspot.com : For News in English please visit our Google+ page at https://plus.google.com/+BorakKedaiKopiBlogspot1

Saturday, November 1, 2014

Tragedi Pesawat Angkasa Meletup Di Udara


tragedi pesawat virgin galactic
Pesawat angkasa Virgin Galactic meletup di angkasa

Malam tadi seorang juruterbang terbunuh dan seorang lagi cedera selepas kapal angkasa Virgin meletup 45,000 kaki di udara dan terhempas semasa penerbangan ujian.


Penyiasat sedang menyiasat lokasi kemalangan di California Mojave Desert.

Encik Branson, pengasas Virgin Group dan penganjur pesawat perjalanan ruang angkasa tersebut berkata beliau "terkejut dan sedih" dengan bencana yang membawa maut, tetapi mereka akan tetap gigih untuk menjayakan projek tersebut.

Dalam posting blog, Encik Branson berkata semua orang yang terlibat dalam projek ini merasa sangat sedih.

Beliau berkata, terbang ke California, menyifatkannya sebagai "salah satu perjalanan yang paling sukar yang pernah saya buat".

"Pengembaraan ke angkasa lepas adalah  sukar -. tetapi berbaloi dan kami akan bertahan dan bergerak ke hadapan bersama-sama," katanya.

Sir Richard berkata Virgin Galactic akan bekerjasama sepenuhnya dengan pihak berkuasa dalam penyiasatan tragedi tersebut.

Virgin Galactic space ship explodes
Pesawat meletup menjadi serpihan sebelum terhempas

Pagi ini imej baru yang diperolehi menunjukkan pesawat angkasa eksperimen, Galactic meledak di udara dengan seorang  juruterbang ujian  meledakkan kerusi anjal, dan mengalami kecederaan.

Manakala pembantu juruterbang pesawat terbunuh dalam kemalangan itu sementara juruterbang  - yang ditemui cedera di tempat kejadian - telah dikejarkan ke sebuah hospital tempatan, jurucakap Kern County Sheriff Ray Pruitt mengesahkan.

A body is quickly stretchered to a nearby helicopter outside the Mojave Air and Space Port in California
Juruterbang ujian diterbangkan ke hospital berdekatan menggunakan helikopter

Sebaik sahaja berita itu tersiar, Sir Branson mengumumkan di Twitter bahawa dia akan terbang ke Mojave untuk terus memberi sokongan kepada ahli pasukan  Virgin Galactic dan kepada ahli keluarga yang terlibat.

at least one person is dead and another injured after Virgin Galactic's SpaceShipTwo
Antara sesrpihan pesawat Virgin Galactic

0 comments: