Dapatkan berita-berita terkini dan kisah-kisah menarik semasa di dalam dan luar negara hanya di borak-kedai-kopi.blogspot.com : For News in English please visit our Google+ page at https://plus.google.com/+BorakKedaiKopiBlogspot1

Tuesday, November 4, 2014

Dua penunggang motosikal besar terbunuh


Dua penunggang motosikal besar terbunuh
Superbike yang terbabit nahas

KOTA TINGGI: Dua maut manakala tiga cedera apabila empat motosikal berkuasa tinggi ditunggang mereka merempuh sebuah lori tangki yang hilang kawalan di Kilometer 38 Jalan Kota Tinggi-Johor Bahru di sini, dalam keadaan hujan renyai tengah hari tadi.


Dalam kejadian kira-kira jam 12.20 tengah hari itu, empat penunggang dan seorang pembonceng yang dikatakan menyertai konvoi Tengku Seri Temenggung Raja Terengganu ke Johor dan dalam perjalanan pulang ke Kuala Terengganu bersama kira-kira lima motosikal lain.

Menurut sumber, kerabat diraja Terengganu itu tidak bersama konvoi dalam perjalanan pulang kerana beliau bersama tiga motosikal lain mengambil jalan lain untuk ke Kuala Lumpur.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi Superintendan Mohd Nor Rasid berkata, siasatan awal mendapati lori tangki berkenaan cuba membrek apabila kereta di depannya berhenti secara mengejut.

Keadaan itu, katanya, menyebabkan lori berkenaan hilang kawalan lalu memasuki laluan bertentangan dan melintang di atas jalan raya.

Katanya, secara kebetulan empat motosikal yang berkonvoi itu tiba di dalam kejadian dan tidak sempat mengelak lori berkenaan.

"Akibatnya, dua penunggang, Abdul Rashid Mansor, 48, dari Taman Ibai Indah Golf Resort dan Mohamad Hisham Salleh, 36, dari Kampung Gemuroh, Marang, maut di tempat kejadian.

"Dua penunggang lain, Saufi Said, 48 dan Anisar Muhammad, 49, cedera parah dan dihantar ke Hospital Sultan Ismail (HSI) Johor Bahru untuk mendapatkan rawatan kecemasan.

"Manakala Muhd Zulkeri Embong, 45, hanya cedera ringan dan mendapatkan rawatan di Hospital Kota Tinggi," katanya.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 dan pemandu lori sudah ditahan bagi membantu siasatan.

0 comments: