Dapatkan berita-berita terkini dan kisah-kisah menarik semasa di dalam dan luar negara hanya di borak-kedai-kopi.blogspot.com : For News in English please visit our Google+ page at https://plus.google.com/+BorakKedaiKopiBlogspot1

Sunday, November 16, 2014

Terbaru : Sumpahan jam berharga RM71 juta !

Terbaru : Sumpahan jam berharga RM71 juta !

Jika anda masih ingat, dalam artikel terdahulu, Biar betul, jam RM71 juta, mengisahkan tentang jam di atas yang berharga RM71 juta.  Dan terbaru, timbul pula perkhabaran bahawa jam tersebut mempunyai sumpahan!


Sheikh Saud Bin Mohammed Al-Thani, ( foto, kiri ) tiba-tiba meninggal dunia, sewaktu berusia 48 tahun, meneruskan  siri musibah yang berkaitan dengan jam tangan tersebut.

Ia dikenali sebagai jam tangan yang paling indah di dunia - tetapi ia tercemar oleh 'kutukan' yang boleh membawa maut.

Sheikh Saud bin Mohammed Al-Thani, pemilik jam tangan yang paling mahal di dunia itu,  bernilai £15 juta, telah meninggal dunia secara tiba-tiba di rumah beliau di London  minggu lepas.

Jutawan berusia 48 tahun itu, yang dikenali sebagai salah satu daripada pengumpul seni terbesar di dunia, mahu menjual jam tersebut dan  bersedia untuk diletakkan untuk lelongan dalam masa dua hari.

Tetapi beliau meninggal dunia selepas mengalami komplikasi daripada penyakit jantung.

The Henry Graves Supercomplication

Jam tersebut merupakan hasil rekaan Patek Phillipe, pada tahun 1933 yang bagaikan ada sumpahan kepada setiap pemiliknya.

Sumpahan bermula kepada pemilik pertama, Henry Graves, yang mendekati pembuat jam legenda Patek Phillipe untuk meminta dia membuatnya sebuah jam  yang paling rumit di dunia pada tahun 1925.

Tujuh bulan selepas Graves memilikinya, kawan baiknya meninggal dunia tidak lama selepas itu anaknya, George terbunuh dalam kemalangan kereta.

Seorang kerabat Diraja Qatar berusia 48 tahun membeli jam tangan tersebut 15 tahun yang lalu dengan harga  US$11 juta.

Ia telah dijual di Geneva kepada pembeli yang tidak didedahkan untuk rekod 23 juta  francs Switzerland,  (rujuk artikel terdahulu) tetapi baru diketahui bahawa Sheikh Saud bin Mohammed Al-Thani, pemilik jam tangan yang terdahulu, telah meninggal dunia dua hari sebelum lelongan tersebut.

Ahli horologists Swiss mengambil masa tiga tahun untuk penyelidikan dan menjangkau lima tahun untuk membuat, melengkapkannya menjadi jam yang sempurna pada tahun 1933.

Jam tangan ini mempunyai satu minit 'openface' emas dan  'chronograph clockwatch' berulang dengan loceng/deringan Westminster.

Ia juga mempunyai kalendar untuk selama-lamanya, fasa bulan, masa perbintangan, rizab kuasa, dan tanda-tanda untuk masa matahari terbenam dan matahari terbit dan langit malam di New York City.

Secara keseluruhan, terdapat 24 komplikasi horologi dan 'The Graves' memegang rekod dunia selama 56 tahun untuk jam yang paling rumit.

The Henry Graves Supercomplication


Dilelong pada tahun 1999 untuk $ 11.000.000 (£ 9.6 juta) dan mempunyai harga rizab akhir yang lebih rendah sebanyak US$ 15.6 juta  (£ 9.8 juta) dalam jualan semasa.

Pembeli pada masa itu dipercayai ialah Sheikh Saud bin Mohammed Al-Thani, bekas menteri budaya dan warisan di Qatar.

Beliau kemudian memberikannya kepada Sotheby untuk membantu melunas hutang yang belum dibayar.


0 comments: